RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Tarikh / Hari :
05. 11. 2012 / Isnin
Kelas :
Pra Cerdik
Masa :
30 minit (9.10 pg – 9.40 pg)
Bil Murid :
14 Orang
Modul : Tunjang Fizikal dan Estetika
Tajuk/Tema :
Tumbuh-tumbuhan
Subtema :
Pokok
Tunjang Utama :
Kreativiti & Estetika
Standard Kandungan : ( KTI 1.1 ) Menggunakan
pengetahuan tentang bahan dan teknik dalam menghasilkan karya seni
(Aplikasi Seni)
Standard Pembelajaran :
( KTI 1.1.4 ) Memanipulasi bahan secara
kreatif untuk penghasilan
karya dengan bimbingan
Standard Pembelajaran lain
yang disepadukan :
Tunjang Fizikal &Estetika ( Fizikal),
Kesepaduan
Tunjang : Tunjang Bahasa
& Komunikasi (B.Malaysia)
Tunjang Sains & Teknologi
Tunjang Fizikal & Estetika (Kreativiti
& Estetika)
Objektif pembelajaran :
Di akhir sesi pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1) Domain Kognitif
i. Dapat mengenal dan menyebut nama
bahagian pokok dengan betul
ii. Dapat bersoaljawab tentang kegunaan
poko
iii.
Dapat mewarnakan gambar pokok
dengan menggunakan warna air
iv.
Dapat juga menampal kolaj daun pada
gambar pokok
2) Domain
Afektif
i.
Bekerjasama
ii.
Berdikari
iii.
Bertanggungjawab
3) Domain Psikomotor
i.
Dapat
mengerakkan psikomotor halus dengan berhati-hati dan baik
Kemahiran utama : Mewarna gambar sebatang pokok menggunakan
warna air
Pengetahuan Sedia Ada :1.
Pernah melihat pokok
2. Pernah menggunakan warna air
Kemahiran Berfikir :
Mengecam dan mengenalpasti
Konsep/teori :
Kecerdasan pelbagai (verbal linguistik,
interpersonal),
kemahiran berfikir, kemahiran belajar dan
konstruktivisme
Penerapan Nilai : Menghargai, Berdikari, Bekerjasama dan
Bertanggungjawab
Bahan :
Gambar sebatang pokok, kad manila,
kertas warna, gam, gunting, berus lukisan, warna air
Langkah/
Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Langkah
1
Set
Induksi
(
3 minit )
|
Bahasa
Malaysia
(BM 1.1)
Mendengar dengan penuh perhatian
( BM 1.1.7)
Mendengar arahan dan memberi respons
|
1)
Guru
menunjukkan kepada murid gambar sebatang pokok
2)
Guru
bersoal jawab tentang pokok dengan murid
|
1)
Murid
memberi respons kepada soalan guru.
2)
Setiap
murid memberi jawapan mengikut pengalaman pembelajaran yang lepas.
|
BBM:
Gambar
Pokok
Papan
putih
|
Langkah
2
(
5 min )
|
Bahasa & Komunikasi
( BM
4.2) Menguasai kemahiran menulis
(BM 4.2.6) Menyalin perkataan dengan
cara yang betul
|
1) Guru meminta murid menamakan
bahagian-bahagian pokok
2) Guru meminta murid menyebut dan mengeja
nama bahagian pokok.
3) Guru meminta 3 orang murid untuk menulis
nama bahagian-bahagian pokok
|
1) Murid menamakan bahagian-bahagian pokok
2) Murid mengeja nama-nama bahagian pokok
3) Murid menulis nama –nama bahagian pokok
|
BBM:
Gambar
Pokok
Papan
putih
|
Langkah
3
(
15 min )
Aktiviti
Kelas
|
Kreativiti
Dan Estetika
( KTI 1.1.4 )
Memanipulasi bahan secara kreatif untuk penghasilan karya dengan bimbingan
|
1)
Guru
membahagikan murid kepada 3 kumpulan dan memberikan tugasan kepada kumpulan masing-masing
2)
Guru
mengarahkan murid duduk di dalam bulatan setiap kumpulan
3)
Guru
meminta murid mengambil peralatan yang telah disediakan untuk setiap kumpulan
4)
Guru
meminta murid untuk mula mewarnakan gambar pokok seperti contoh yang di
tunjukkan
5)
Seterusnya
guru meminta murid untuk menggunting dan menampal kertas warna berbentuk daun
di atas lembaran.
|
1)
Murid
bergerak untuk masuk ke dalam kumpulan dam mengambil tugasan yang telah
diberi oleh guru
2)
Murid
mendengar dan respons terhadap arahan guru
3)
Murid
memberi gerak balas terhadap arahan guru untuk mengambil peralatan yang
disediakan.
4)
Murid
melaksanakan aktiviti tersebut dengan bimbingan guru.
|
|
Langkah
4
(
5 min )
Refleksi
|
|
1)
Guru
mengarahkan murid duduk dalam kumpulan masing-masing secara berbaris
2)
Guru
meminta murid menghantar tugasan yang telah di siap
3)
Guru
menunjukkan hasil kerja murid dan meminta murid untuk memberi penilaian
terhadap hasil kerja tersebut bersama-sama.
|
1)
Murid
mendengar dan respon arahan guru
2)
Murid
menilai hasil kerja kumpulan masing-masing.
|
|
No comments:
Post a Comment